Aluksi kuunneltiin jäppiläläisen viulutaituri Aada Penttisen esitys. Musiikin kuuntelu onkin vanhusväestössä kovin suosittua.
Kahvitarjoilu virkistää aina. Peltokartanon sairaanhoitaja Kristiina Lappi toivotti osallistujat lämpimästi tervetulleiksi.
Eläkeliiton Jäppilän yhdistyksestä puheenjohtaja Pekka Suhonen oli edustamassa Jäppilän yhdistystä ja vanhusneuvostoa. Vapaaehtoistoiminta on tärkeää ja vireyttä tuottavaa toimintaa. Väkeä oli kuuntelemassa reilut 20 henkeä.
Santeri Seppälä oli ensimmäistä kertaa Jäppilän Peltokartanossa. Hänellä on eri yksiköitä reilut 300 kpl. Oli todella hienoa, että Santeri tuli käymään myös Jäppilässä.
Santeri totesi, että Etelä-Savo on Suomen ikääntynein maakunta, joten ymmärtää, että vanhusten parissa kehittämistyöt riittävät.
Kuultiin kotihoidosta, terveys- ja muistineuvonnasta, joiden aihealueet kiinnostivat kovasti osallistujia.
Eläkeläiset voimavarana
Santeri näkee eläkeläiset voimavarana, joka kuulostaa lohdulliselta, varsinkin kun eläkeläisten määrä on ollut kasvava. Santeri sai suoraa palautetta Jäppilän vanhimmalta Veikko Koukoselta 102 v, joka oli tyytyväinen saamiinsa palveluihin, jotta voi asua kotona. Samaa palautetta olemme kuulleet muiltakin jäppiläläisiltä.
Suosittu perjantain vastaanottopalvelu 9–12
Perjantaisin olevasta sairaanhoitajan vastaanottopalveluista annettiin palautetta, josta toivottiin mm. parempaa tiedotusta. Perjantain palvelu on lähipalveluista asiakkaiden mielestä parhaasta päästä, sillä se säästää kustannuksia matkustamisessa ja tiedetään, että estää myös sairauksien pitkittymistä. Palvelu jatkuu edelleen.
Aikaa Santerin vierailulle oli varattu tunti, joka vierähti nopeasti. Lopuksi Peltokartanon väki muisti Santeria villasukilla.
Teksti: Pekka Suhonen ja Leena Maaninen
Kuva: Pekka Suhonen
