Maantie Jäppilästä Pieksämäelle saa kesällä uuden päällysteen Jäppilän kirkonkylän ja valtatie 23 välille. Puunpoisto tien varsilta on jo aloitettu, ja sen on tarkoitus valmistua juhannukseen mennessä.
− Kunnostustyöt alkavat kuivatuksen parantamisella ja maakivien poistamisella. Näiden töiden on tarkoitus alkaa heti juhannuksen jälkeisellä viikolla, projektipäällikkö Matti Antikainen Keski-Suomen ELY-keskuksesta kertoo.
Kuivatuksen kunnostaminen tarkoittaa sivuojien kaivua tai perkausta sekä rumpujen puhdistusta tai tarvittaessa myös uusimista.
Kantavan kerroksen murskeen lisäys ja sekoitusjyrsintä on suunnitelman mukaan alkamassa elokuun puolivälissä. Aikaa tähän työvaiheeseen on varattu noin viikko. Varsinainen päällystystyö alkaa seuraavaksi, ja sen on tarkoitus valmistua elo-syyskuun vaihteeseen mennessä.
− Lopuksi tehdään vielä piennar- ja luiskatäytöt sekä tiemerkinnät. Kohde valmistunee kokonaisuudessaan syyskuun puolivälissä, Antikainen tiivistää.
Tieosuuden pääurakoitsijana toimii Peab Industri Oy. Tien kunnostuksen kustannusarvio on noin 1,7 miljoonaa euroa.
Tihusniemen suunnan kunnostus jää vielä odotuslistalle
Jäppilä–Pieksämäki-tie on päällystetty viimeksi 2000-luvun alussa. Tien liikennemäärä on ELY-keskuksen tekemän seurannan mukaan 1043 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Useampi tiellä liikkuja on manaillut jo pitkään tien heikkoa kuntoa. Myös tänä keväänä lumen sulamisen jälkeen on tullut esiin uusia kuoppia ja nyppylöitä. Tien heikosta kunnosta on kirjoitettu Jäppilän verkkosivuilla aiemminkin, ja Jäppilän Kylät ry on pitänyt asiaa esillä julkisessa keskustelussa.
Monelle Jäppilä–Pieksämäki-tien säännölliselle käyttäjälle uutinen tien kunnostuksesta on yksi tämän kevään parhaista. Samalla herää kuitenkin kysymys, miksi kunnostusurakka päättyy Jäppilän kirkonkylälle, kun seuraavat 10 kilometriä Leppävirran suuntaan ovat jopa vieläkin heikommassa kunnossa kuin nyt päällystettävä pätkä.
− Välille Jäppilä–Tihusniemi on jo tehty korjaussuunnitelma. Osuutta ei voitu kuitenkaan ottaa kuluvan vuoden päällystysohjelmaan määrärahan niukkuuden ja kohonneiden kustannusten takia. Myös liikennemäärä on pienempi eli 695 ajoneuvoa vuorokaudessa kyseisellä osuudella.
Teksti ja kuva: Hanna Moilanen